luni, 8 februarie 2010

Iasomie și portocale, levănțică și smochine... Lumea arabă și misterele ei

Mereu am fost atrasă de lumea arabă. Începând cu mult vizionatul serial Clona si urmând cu nenumărate filme și documentare despre această civilizație am fost din ce în ce mai atrasă de misterul ei.
Cu toate că urăsc sa fiu sub papucul bărbatului, să nu am libertatea de a mă îmbrăca cu ce vreau și când vreau sau, cu atât mai mult, de a spune ce gândesc, mă ademenește gândul la mirosul de iasomie și flori de portocal sau la atingerea mătăsii în culori luminoase.
Astfel mi-a ajuns în mână cartea ”Frucrul interzis - romanul erotic al unei femei din lumea arabă”. O carte care se luptă între tradițional și erotism, o carte care vede sexul dincolo de tabu-ul impus chiar și în așa zisa noastră societate evoluată.
Această carte mi-a plăcut și mi-a displăcut în același timp. Mi-a plăcut datorită îndrăznelii Nedjimei, autoarea romanului, care, deși sub amenințarea spânzurătoarei, sparge toate tiparele romanelor despre această lume orientală. Mi-a plăcut cartea și pentru abundența miresmelor și măreția cu care au fost descrise senzațiile și trăirile Badrei, personajul principal.
Mi-a displăcut pentru că mi-a dizolvat imaginea de soți iubitori și devotați, conservatori și familiști pe care mi-au creat-o informațiile pe care le-am cules de-a lungul timpului despre bărbații arabi. De asemenea, m-a dezamăgit pesimismul cu care cartea se termină (pesimism din punctul meu de vedere), pentru că Badra rămâne doar amanta, iubita care nu reușește niciodată să fie și soția lui Driss (bărbatul vieții ei), deși sexul era pentru ei modalitatea de a-și exprima iubirea ce și-o poartă.
M-a dezamăgit această perspectivă pentru că se reflectă în propriile temeri... teama de a rămâne mereu amanta, iubita și niciodată soția iubitului meu... teama de a fi mereu a 2a ca prioritate, deși poate în sufletul lui ocup locul primordial...
Revenind la lumea arabă aș putea recomanda cartea ”Numai cu fiica mea” celor care deja sunt anti-arabi, după lectura acestei cărți cu siguranță vor deveni rasiști. Cu toate acestea, povestea pe cât de adevărată tot atât de emoționantă este.
Volumul al 2-lea este destul de fad... ”Din dragoste pentru un copil”  este un almanah al problemelor intervenite între părinții de naționalități diferite datorate dorinței fiecăruia de a-și crește și educa copii în spiritul naționalității proprii.
De partea cealaltă, ”Prin țara simțurilor”, al 2-lea volum al Nedjmei, descrie superstițiile lumii arabe și fantasmele gândirii tradiționale prin prisma încercărilor Zobidei (Badra din ”Fructul interzis”) de a-i sublinia feminitatea, senzualitatea și sexualitatea Leilei, o virgină alungată de familie pentru că nu a putut fi dezvirginată de propriul soț în noaptea nunții.
O altă carte interesantă despre acest univers al mirodeniilor, al deșertului cu oazele sale mirifice, dar și despre povara femeilor din această lume este ”Mă numesc Salma”.

Religie, lege, Coran, iubire, ură, dezamăgiri fără glas, plâns fără suspin, arome și senzații, regrete și dorințe, mister și romantism, respect și sexualitate crescândă, nisipul deșertului și oaze colorate în ocru sau adierea valurilor mărilor, toate descriu mai bine sau mai vag această lume a Sheherezadei.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu